ninainnepal.reismee.nl

Yeah, Nepal! ... maar wat gaan we daar nou eigenlijk doen?

Na een jaar aan voorbereidingen, samenwerking organiseren tussen Diabeter en het Windesheim en op het laatst nog onzekere weken of de samenwerking wel écht door zou kunnen gaan is het dan eindelijk zover; wij vertrekken op 1 maart 2018 naar Nepal!

We willen jullie in deze eerste blog op de hoogte brengen van onze samenwerking met Diabeter en het doel in Nepal. In de blogs die hierop volgen zullen we onze ervaringen en foto's plaatsen zodat jullie op de hoogte blijven van onze belevenissen in Nepal.

....maar wat gaan we daar nou eigenlijk doen?

Stel je voor: je bent acht jaar oud, je woont in Nepal en je krijgt plotseling de diagnose diabetes type 1. Wat dan? Diabetische gezondheidszorg in Nepal is niet zo gewoon zoals wij dat hebben in Nederland. Diabeter is een behandelingscentrum voor kinderen en jonge volwassenen met type 1 diabetes, waar ook Nicole onder behandeling is. Zij steunen het Life for a Child-project in Nepal. Life for a Child is een internationale Diabetes Federatie. Zij hebben een visie: 'no child should die of diabetes'. Het doel van dit project is om kinderen met diabetes type 1 in verschillende landen te helpen, zo ook Nepal. Dankzij de hulp van farmaceutische bedrijven en privé donaties heeft Diabeter een ondersteuningsprogramma kunnen opzetten. Hierdoor zijn insuline, glucosemeters en andere hulpmiddelen inmiddels beschikbaar.

De kinderen met diabetes in Nepal bezoeken de kliniek elke drie maanden. Ze ontvangen insuline, naalden en een bloedglucosemeter. Zoals je op de video hieronder ziet, zijn er veel kinderen die hun insuline koud houden in een gat in de grond. De laatste keer dat Diabeter de klinieken in Nepal bezocht, gaven ze de kinderen speciale coldpacks, zodat de insuline koud blijft door de coldpack 10 minuten in het water te leggen.
Maar er is nog veel meer dat de zorg voor de kinderen met diabetes in Nepal kan verbeteren. Bijvoorbeeld: de wachttijden, soms moeten kinderen en hun ouders uren wachten op hun afspraak. Daarnaast de verpleegkundigen in Nepal, die nog niet eens de helft doen wat een diabetesverpleegkundige in Nederland doet.

Wij hopen hier een stukje aan bij te kunnen dragen in Nepal. De komende vier weken zullen we in Nederland een plan van aanpak gaan maken en voorbereidingen gaan treffen voor ons bezoek aan Nepal. Op 1 maart vliegen we naar Kathmandu, om vervolgens naar de kliniek in Dharan te vertrekken.

We hebben er ontzettend veel zin in en we zouden het leuk vinden als jullie ons willen volgen via deze blog!

Liefs, Nicole & Nadine

Marjolein

Toppers!!! ?

Ben & Marjolijn

Wij wensen jullie heel veel succes!!

Jacqueline

Succes meiden met de voorbereidingen, goed werk!! X Jacqueline

Elise

Heel gaaf! Zou vast een mooie ervaring worden.. heel veel succes samen?

Mariet en Ab

We wensen je veel succes

Dick en Annemiek

We zijn nu al supertrots op jullie!

Albert en Nancy

Succes daar in nepal?
En wij gaan jullie volgen.

Melanie

Toppers ?? Goodluck!!?